یکانی-1

جوانان را حمایت می‌کنم تا فیلم بسازند/ جزییات پروژه سینمایی «فرانکفورت ۸ صبح»

محمدرضا یکانی تهیه کننده و کارگردان سینما درباره جدیدترین فعالیت‌هایش در زمینه فیلمسازی توضیح داد.

محمدرضا یکانی تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره جدیدترین فعالیت‌هایی که در زمینه ساخت فیلم و سریال انجام می‌دهد، گفت: این روزها بیشتر سعی کرده‌ام تا با حمایت از پروژه‌های فیلمسازان جوانان مستعد و فعال، کمی از دشواری‌های حضور آنها در عرصه حرفه‌ای کم کنم.

مدیرعامل موسسه یکان تصویر تهران ادامه داد: دغدغه‌ای که برای تهیه پروژه‌ها در زمینه تصویر دارم حمایت از جوانان و آثارشان از زمان پیش تولید تا پخش آنها در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی است یعنی از صفر تا صدِ راهی که فیلمسازان برای تهیه و تولید آثارشان پشت سر می‌گذارند.

او درباره جدیدترین فیلمی که در مقام تهیه‌کننده به آن پرداخته‌است، گفت: «یک فنجان فراموشی» به کارگردانی عقیل راشدی و تهیه کنندگی من جدیدترین اثری است که در بخش فیلم بلند به عنوان تهیه‌کننده حضور داشته‌ام. این اثر در سبک سوررئال با اشاره به تخیلات ذهنی یک نویسنده است که قصد دارد زندگی‌اش را براساس نوشته خودش جلو ببرد و زندگی‌اش دچار چالش می‌شود.

تهیه‌کننده فیلم کوتاه «منهای هم» درباره روند تولید این فیلم نیز عنوان کرد: مراحل فیلمبرداری و تولید فیلم کوتاه «منهای هم» به کارگردانی مهدی ذوالفقاری در هفته گذشته به پایان رسید.

مجری طرح فیلم سینمایی«ناک اوت» افزود: طرح اولیه این فیلم کوتاه از طرف من پیشنهاد شد و خانم عاطفه لطف اللهی آن را به نگارش درآورد.

محمدرضا یکانی درباره موضوع فیلم «منهای هم» گفت: موضوع اصلی این اثر درباره بحران هویت و فروپاشی خانواده‌هاست. متاسفانه در جامعه کنونی ارزش‌های اخلاقی و انسانی و جایگاه‌های انسانی متلاشی شده است و هرچقدر جلوتر می‌رویم شاهد از بین رفتن ارزش‌ها هستیم.

این تهیه‌کننده سینما ادامه داد: در زندگی امروزی مسائلی که نگاه انسانی به آنها وجود داشت کمرنگ شده است و  فیلم «منهای هم»  دقیقا به این موضوع می‌پردازد.

 

کارگردان فیلم کوتاه «تولد» اظهار کرد: ما در این فیلم قصدمان سیاه‌نمایی نیست و حقیقی را که در جامعه می‌بینیم در قالب یک فیلم کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای آماده کردیم.

کارگردان «ماتیک مخملی» از اقدام به پیش تولید فیلم بلند دیگری سخن گفت و توضیح داد: در حال حاضر مجوز ساخت فیلم بلند «فرانکفورت ۸ صبح» نوشته سامان ناصری را در دست داریم.

تهیه کننده فیلم کوتاه «صدای نیلگون» ادامه داد: مراحل پیش تولید «فرانکفورت ۸ صبح» که فیلمی اجتماعی و در نوع خود متفاوت است به زودی با تهیه‌کنندگی و کارگردانی من آغاز می شود.

کارگردان فیلم «ناچاری» با اشاره به کار در دوران کرونا توضیح داد: خوشبختانه فعالیت موسسه ما با وجود شرایط همه‌گیری ویروس کرونا که از اواخر سال ۱۳۹۸ باعث کند شدن روند فیلمسازی شد، خیلی تحت تاثیر فضای موجود قرار نگرفت و از آن زمان تاکنون نزدیک به ۱۵ فیلم کوتاه، بلند و مستند تهیه و کارگردانی کرده‌ایم.

تهیه کننده فیلم کوتاه «عروسک بازی» اظهار کرد: قطعا ویروس کرونا کار را برای ما سخت کرده‌است اما با همدلی عوامل و رعایت اصول بهداشتی تا حد امکان تلاش کردیم تا از فضای فیلمسازی و تولید دور نمانیم.

او افزود: طی روزهای تصویربرداری پروژه‌ها برای رعایت اصول ایمنی و پروتکل‌های بهداشتی کارهایی مانند قرار دادن مسئول برای چک کردن وسایل بهداشتی، توزیع ماسک، استفاده از الکل و… انجام می‌شود که خوشبختانه در دو سالی که با این ویروس مواجه هستیم و همزمان فعالیت‌مان را پیش می‌بریم به جز چند مورد از همکاران درگیر این بیماری نشدند که حال شان بهبود یافت.

کارگردان فیلم سینمایی «با تو می‌مانم» عنوان کرد: نگارش سریالی به نام «خاکستری» توسط عاطفه لطف اللهی در  ۱۵ قسمت ۵۰ دقیقه ای برای شبکه خانگی با ژانر اجتماعی به پایان رسیده است و در حال حاضر برای مجموعه ساترا ارسال شده تا مراحل کسب مجوز ساخت آن انجام شود.

مجری طرح فیلم سینمایی «سرنوشت سارا» عنوان کرد: عوامل این اثر تقریبا مشخص شدند ولی قطعا تا مجوز دریافت نکنیم امکان آغاز مراحل پیش تولید به صورت رسمی وجود ندارد ولی رایزنی های اولیه همکاری با هنرمندان و عوامل انجام شده است که بعد از دریافت مجوز قطعا اطلاعات تکمیلی را اعلام خواهیم کرد.

این تهیه کننده سینما با اشاره به موضوع اجتماعی آثارش گفت: از آنجا که رشته تحصیلی و فعالیت اصلی من در زمینه شهرسازی است محتوای آثار من نیز به نوعی بازتاب مشکلات جامعه را نشان می‌دهد و سوژه های مختلفی مثل زنان خیابانی، اعتیاد، .بیکاری، معضلات شهری را مدنظر دارد که اکثرا هم مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر عامل موسه یکان تصویر تهران مطرح کرد: نگاه اصلی من در امر تهیه‌کنندگی این بوده تا بیشتر از توجه به مسائل مالی توجه به تهیه و تولید آثار با ارزش و فرهنگی در راستای اشتغال زایی قشر جوان چه به عنوان نویسنده و کارگردان در ساخت فیلم چه به عنوان عوامل پروژه داشته باشم.

کارگردان فیلم کوتاه «من هستم» درباره ساخت فیلم در بخش خصوصی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی تشریح کرد: سینمای خصوصی و بخش مستقل در شرایط فعلی آسیب زیادی دیده است و نیازمند حمایت و کمک جدی دولت است چرا که برای بقا و ماندن در این شرایط اقتصادی فیلمسازان هزینه های زیادی را تقبل می کنند.

کارگردان فیلم کوتاه «لاتاری» درباره هزینه‌های ساخت فیلم افزود: متاسفانه یکی از این عوامل دستمزد بالای بازیگران است و واقعا هزینه تولید فیلم حتی فیلم کوتاه به صورت حرفه ای هزینه بر و به قولی کمرشکن است و به همین دلیل بسیاری از جوانان از ساخت آثارشان به دلیل پیدا نکردن تهیه کننده ناامید می‌شوند.

یکانی درباره نگاه به سینما به عنوان عاملی برای رشد اقتصادی گفت: در تمام دنیا سینما یک صنعت است که می تواند به یک خط تولید برسد این خط تولید مواد اولیه و نیروی انسانی خودش را تامین می‌کند.

یکانی گفت: وقتی کارخانه‌ای محصولی را تولید می‌کند به فکر سود آن است و حساب می کند قیمت تمام شده تولید محصولش چقدر است و با محاسبه سودش محصول انبوه را مثل یک صنعت به بازار می‌فرستد. فیلم هم یک کالای فرهنگی است و ما در حال تزریق کالای فرهنگی به جامعه‌ایم که با تفاوتی چشمگیر نسبت به محصولات دیگر روح، روان، فکر و اندیشه یک جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بنابراین نسبت به یک کالای صنعتی تاثیرگذارتر است.

کارگردان فیلم کوتاه «کوچ» توضیح داد: ما در تولید محصول فرهنگی که جامعه به آن نیاز باید دقت کنیم چرا که از طریق فیلم می‌توانیم تمام مضامین فرهنگی و ارزشی خود را به جامعه تزریق کنیم.

کارگردان فیلم «ماهی ها جان می دهند» اظهار کرد: نگاه ما در ایران به سینما صنعتی نیست و اگر نگاه‌مان را درست کنیم قطعا سینما راه خودش را پیدا می کند و پول و سرمایه لازم خود را جذب می‌کند.

او ادامه داد: نداشتن نگاه درست به سینما باعث ضرر است و نهایتا در شرایط خوشبینانه فیلم شاید سرمایه اولیه‌اش را باز گرداند و این باعث می‌شود تا شاهد باشیم به جز چند فیلم که ممکن است فروش خیلی خوب داشته باشند مابقی آثار ضرر بدهند.

محمدرضا یکانی یکی از راه کارهای مناسب برای سوددهی در سینما را اکران های جهانی دانست و افزود: پخش کننده و تهیه کننده باید امکان و فرصت اکران آثار برای خارج از کشور را داشته باشند.

این تهیه کننده در پایان با اشاره به وضعیت سینماها در شرایط کرونا بیان کرد: در شرایط همه گیری کرونا اصلا شرایط سینماها خوب نبوده است و الان در چند هفته اخیر کمی رونق گرفته ولی باز هم با فضای مطلوب و ایده آلش فاصله زیادی دارد. نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای مرتبط با امر فیلمسازی باید نگاهی حمایتی باشد و قوانینی که مزاحم کار فیلمسازی است برداشته شود و به فیلمسازان قدیمی و جوان اجازه کار داده شود تا سینماگران به راحتی کار کنند.

 

نظر خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *